Linie Qatar Airways pozyskały pierwszego airbusa A321neo, którego nie odebrała AirAsia. W miniony weekend samolot został przebazowany z Hamburga do Dohy. Tym samym potwierdziły się wcześniejsze informacje, że linie będą eksploatować trzy samoloty A321neo w jednoklasowej konfiguracji klasy ekonomicznej.
Katarski przewoźnik narodowy nabył trzy samoloty tego typu, wyposażone w stosunkowo zagęszczony pokład z 236 fotelami klasy ekonomicznej. Posunięcie to było zaskoczeniem w kręgach branżowych, ponieważ linie Qatar Airways tradycyjnie znane są z koncentrowania się na obsłudze segmentów premium. W odpowiedzi na pytania portalu
AeroTime katarskie linie potwierdziły, że decyzja o eksploatacji niewielkiej części floty z kabiną wyłącznie w klasie ekonomicznej wynika z silnego i rosnącego popytu na tę klasę na określonych trasach.
Kilka lotniczych portali zwróciło uwagę, że od października 2025 r. do stycznia 2026 r. te trzy samoloty będą stopniowo wprowadzane do floty i wykorzystywane na trasach łączących międzynarodowe lotnisko Doha-Hamad (DOH) z Medyną (MED), Multan (MUX) Sialkot (SKT), Peszawarem (PEW) Szardżą (SHJ) oraz Tbilisi (TBS).
Najnowszy i pierwszy nowy odebrany airbus A321neo linii Qatar, bez malowania przewoźnika, to maszyna o numerze seryjnym MSN 12723 i rejestracji A7-AJB wyprodukowana w zakładach Airbusa w Hamburgu. Nowy samolot napędzany jest silnikami CFM LEAP-1A30. Maszyna nie została odebrana przez linie AirAsia i sytuację wykorzystał narodowy przewoźnik Kataru.
Długa i burzliwa historia zamówienia maszyn z rodziny A320neoQatar Airways potwierdziły również, że te pierwsze trzy samoloty A321neo wyposażone w kabinę wyłącznie w klasie ekonomicznej nie są częścią zamówienia na 50 samolotów, które przewoźnik złożył w Airbusie.
Katarski przewoźnik po raz pierwszy złożył zamówienie na 50 samolotów z rodziny A320neo w 2011 r. Zamówienie zostało następnie potwierdzone w 2017 r., ale zmieniono je na większego A321neo. Jednak zamówienie to stało się później ofiarą
sporu prawnego między Qatar Airways a europejskim producentem samolotów dotyczącego kwestii wad malowania na samolotach A350 należących do przewoźnika. W związku z postępowaniem sądowym między obiema firmami na początku 2021 roku
Airbus anulował zamówienie Qatar Airways na 50 samolotów A321neo, co skłoniło linię do ogłoszenia przejścia na
boeinga 737 MAX 10, ale zamówienie
Airbusa zostało przywrócone, gdy tylko obie firmy
polubownie rozstrzygnęły spór w lutym 2023 r. Natomiast
zamówienie na samoloty Boeing 737 MAX 10 zostało ostatecznie anulowane w maju 2025 r., ponieważ Qatar Airways i Boeing wynegocjowały większą umowę, w ramach której katarski przewoźnik zamówił samoloty
B787 i B777X.
Obecnie Qatar Airways nadal czekają na dostawę 50 samolotów A321neo od Airbusa, które w tym przypadku będą wyposażone w kabinę klasy biznes. Dostawy związane z tym zaległym zamówieniem mają rozpocząć się na początku 2026 r.
Flota Qatar AirwaysKatarski przewoźnik posiada w swojej flocie 271 samolotów: dwa airbusy A319 (VIP), 28 A320, jednego A321neo, sześć A330-200, 10 A330-300, dwa A340 (VIP),
34 A350-900, 25 A350-1000, osiem A380, siedem B777-200LR, 57 B777-300ER, 28 B777F, 32 B787-8, 24 B787-9 oraz siedem gulfstreamów G700.
Linia oczekuje na dostawę 336 samolotów:
40 airbusów A321neo, 10 A321neoLR, dwa A321neo (economy), 17 A350-1000,
90 boeingów B777-9X, 139 B787, 34 B777-8F oraz
pięć B777-200LRMF.